Terugblik op de herdenking 2021

Onder een stralende herfstzon werd op 23 september wederom de bevrijding van Thorn herdacht. Door de Corona-maatregelen en ook een buitenlandse inzet konden de manschappen van het Bataljon Bevrijding-5 Linie, de rechtsopvolgers van de brigade Piron, helaas niet aanwezig zijn. Traditigetrouw werd bij het monument op de Kerkberg stilgestaan bij de vele slachtoffers. Een groot aantal kransen werd gelegd, o.a. door de honorair consuls van Belgiƫ en Luxemburg, de burgemeester en kinderburgemeester van Maasgouw, de commandant van het Bataljon Bevrijding-5 Linie, voorzitter Theo Rongen en een groot aantal andere betrokkenen. Hoogtepunt was wederom de overname van het onderhoud van het monument door de leerlingen van groep 7/8 van onze basisschool. Het koperensemble van de Koninklijke Harmonie van Thorn verzorgde de muzikale omlijsting.

Op de Wijngaard werd vervolgens stilgestaan en werden er door de burgemeester, de voorzitter en nabestaanden van de burgerslachtoffers bloemen gelegd bij het monument.

Tijdens de receptie in het Cultuurhuis werden vele ervaringen uitgewisseld. Maar het was ook tijd voor enkele bijzondere momenten. Zo werd bestuurslid Lei Peeters vanwege zijn grote verdiensten in het zonnetje gezet en benoemd tot erelid van de Stichting Herdenking Bevrijding Thorn. Heel bijzonder was ook de benoeming van Natasja Backus, de secretaris van de stichting, tot ere-korporaal van het Bataljon bevrijding-5 Linie.

Ten slotte werd uitvoerig stilgestaan bij het afscheid van Theo Rongen als voorzitter van de stichting. Zijn opvolger Paul Janmaat stond stil bij de enorme inzet van Theo. Theo kreeg een groot applaus van de aanwezigen.

In een aparte bijeenkomst van het bestuur van de stichting werd Theo benoemd tot erevoorzitter van de stichting.