PERSBERICHT

Onder een stralende zon werd in Thorn op donderdag 10 september de Herdenking gevierd van de Bevrijding van Thorn in 1944. Door de Corona maatregelen was het niet mogelijk om deze Herdenking groots te vieren. Zelfs de militairen van het Regiment 5 e linie Bevrijding, de opvolgers van de Brigade Piron die Thorn bevrijdde, moesten vanwege allerlei Corona maatregelen verstek laten gaan.

Gelukkig kon de overdracht van het onderhoud van het monument op de Kerkberg door leerlingen van de Basisschool in Thorn wel plaatsvinden. Elk jaar neemt de nieuwe groep 7/8 het onderhoud over van hun voorgangers. Zij verzorgen een jaar lang het onderhoud van het Monument.

Na een educatieve tocht door Thorn waarrbij allerlei bepalende plaatsen uit de oorlog werden bezocht vond op de Kerkberg een korte ceremonie plaats. Na een welkomstoespraak van de heer Th. Rongen werd middels het overgeven van de plaquette en het leggen van bloemen de ceremonie afgerond. Uiteraard werd de Last Post gespeeld door een trompettist van de Koninklijke Harmonie Thorn.

Voor mogelijk nadere inlichtigen:

Stichting Herdenking Bevrijding Thorn

Paul Janmaat, 06 2295 4474