75 jaar Herdenking Bevrijding Thorn

Op 6 juni is het 75 jaar geleden dat D-Day begon. Het begin van de bevrijding van Europa. Het zou nog tot 25 september 1944 duren voordat Thorn werd bevrijd door de Brigade Piron: een Belgische eenheid met zowel Belgische als Luxemburgse soldaten. Om die reden zijn elk jaar bij de herdenking gasten uit de Benelux-landen aanwezig.

Van 19 tot en met 22 september zijn er allerlei activiteiten om de bevrijding van Thorn te herdenken èn de vrijheid te vieren.

Donderdag 19 september

Belevingstocht voor ongeveer 150 leerlingen uit Nederland, België en Luxemburg. Het thema van deze tocht is 'vrijheid'.

Vanaf 17.30 uur begint de officiële herdenking van de bevrijding bij het monument aan de Beekstraat. Vanaf ongeveer 17.45 uur zullen de toespraken en de kranslegging op de Kerkberg en de Wijngaard plaatsvinden.

Vrijdag 20 september

Dat een voetbalwedstrijd de start van de Benelux betekende, zullen weinigen weten. Dat de Benelux 60 jaar geleden is ontstaan, zal ook bij velen zijn ontgaan. Reden te meer om een dag in het teken van deze bijzondere organisatie te houden.

Zondag 22 september

Naast herdenken is vieren minstens zo belangrijk. Op 22 september VIEREN wij dat wij in vrijheid leven.

Programma:

11:00 uur Optreden Jeugdharmonie St. Michael - Kerkberg

12:00 uur Opening tentoonstelling 'Blieve vertèlle' in museum "Het Land van Thorn". Bijzondere verhalen over de bevrijding van Thorn, verteld door mensen uit Thoear die het zelf hebben meegemaakt - Kerk

Een buitententoonstelling bestaande uit een wandeling door de historische kern van Thorn aan de hand van een routekaartje. De route neemt je mee naar plekken, die het verhaal vertellen van de burgers van Thorn en de bevrijders, de Brigade Piron, in 1944. Met foto's en korte verklarende teksten worden de gebeurtenissen op informatieborden zichtbaar gemaakt.

13.30 en 15.30 uur toneelstuk "Schimmen" (Schimmen is tot stand gekomen in samenwerking met Stichting Historisch Spel Thorn en Applaus) door toneelvereniging Applaus - Museum

14.30 uur Aankomst en spectaculaire presentatie rallyrijders. Deze groep heeft de exacte route van Brigade Piron gevolgd. (Zie ook Kinetic Therapy Rally- Wijngaard

16.30 en 17.30 uur Reünieorkest Limburgse jagers - Kerkberg

19.00 uur optreden van de Big Band van de Koninklijke Harmonie Thorn o.l.v. Guus Dohmen. Zij speelt een bewerking van de Notenkrakerssuite en 3 werken in Glenn Miller stijl - Kerkberg

Gedurende de dag:

Film op een groot scherm - Wijngaard

Wijnterras Buurt De Pomp i.s.m. café de Zonnewijzer en Wijngoed Thorn - Hoogstraat

Gezellig eten en drinken op de terrassen van de Thornse Horeca

De stichting werkt samen met de gemeenten en diverse scholen in Maaseik (B) en Ettelbruck (L) Leudal en Maasgouw, de Benelux te Brussel, de ambassades van België en Luxemburg in Den Haag, het Regiment 5 E linie te Leopoldsburg (B)

De bewoners van Thorn worden middels de herdenkingen bij de monumenten en de feestelijke avond in het stadje betrokken bij de viering.

Met de belevingstocht worden de kinderen en veteranen en vluchtelingen met elkaar in kontakt gebracht. De nadruk van de belevingstocht ligt op ‘leven in vrijheid’. In gemengde groepen ( tezamen met veteranen ) maken de kinderen een tocht door Thorn. Er zijn 3 onderdelen: 1. toneelstuk over een gebeurtenis in Thorn. 2. Doe-activiteiten. 3. Verhalen door vluchtelingen die vertellen over oorlog in huidige tijd. Aan het einde van de dag is er een gezamenlijke afsluiting die begint met de binnenkomst van Piron en de burgemeester. Hiervoor is een apart actieplan opgemaakt.

Al vanaf de jaren tachtig zijn de leerlingen van groep 7/ 8 al betrokken bij de herdenking van de bevrijding van Thorn door de verzorging van het monument op de Kerkberg. Dit willen wij uiteraard zo houden. De kinderen uit Thorn moeten zich kennis hebben van de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog in Thorn. Daarnaast is de bijzondere positie van Thorn ook belangrijk. Thorn is een van de weinige dorpen in Nederland die bevrijd is door Belgische soldaten. Vanaf 2019 willen we voor de leerlingen van de basisschool de nadruk leggen op de vrijheid. Het startsignaal hiervoor wordt gegeven bij de 75 jarige herdenking. Vanaf dat moment willen we ook vluchtelingen en militairen die in de huidige oorlogsgebieden gestationeerd zijn, betrekken bij de jaarlijkse herdenking. Door hun ervaringen met de oorlog te delen met de leerlingen, willen we de leerlingen van Thorn bewust maken van de vrijheid waarin ze leven.

Met name door de Belevingstocht voor kinderen waarbij ook vluchtelingen betrokken worden die vertellen over hun ervaringen met de oorlog.